Posted by: futrzak | 29 August 2019

O nauce matematyki

Wiecie do czego prowadzi nauka matematyki w szkole metodą podawania przykładów zadań do wkucia, wraz z danymi tablicowymi i wzorami, a potem sprawdzania tego testami? Ano do tego:

Własnoręcznie zadałem uczennicy zadanie: jeden żołnierz maszeruje 5 km/h. W batalionie piechoty jest 300 żołnierzy. Z jaką prędkością maszeruje batalion piechoty?
Palnęła 150, prędko się poprawiła na 1500 i ani feniga nie chciała spuścić, chociaż protestowałem, że to szybciej od samolotu.
A teraz gwóźdź programu do trumny szkoły: dziewczyna miała 15 lat.

A myślicie, że to odosobniony przypadek? Nie.
Myślicie, że tylko w polskiej szkole? Nie. Spotkałam na swojej drodze zawodowej całkiem sporą liczbę project managerów, którzy na podobnej zasadzie przeliczali czas potrzebny do wykonania różnych zadań, tudzież inne potrzebne parametry.

Dopóki mamy do czynienia z dzieciakami w szkole to nie jest problem. Ale potem taki dorosły manager, który czuje, że ma władzę (no bo zarządza, yaaaa yaaaa) przy próbach dyskusji miażdzy was, bo “matematyka jest królową nauk, a 5×300 to jest 1500, matematyka nie może się mylić a ty Kowalska nie pieprz głupot.”

No i większość ludzi, w warunkach corpo, po prostu zamknie japę, bo ma kredyt do spłacania, dzieci w szkole i generalnie po prostu chce żyć, więc kłocić się z przełożonym nie będzie.
Never underestimate the power of stupidity. Ona legnie u przyczyn większości ludzkich epickich fakapów, takich co to zadajecie sobie pytanie “no ale jak to było możliwe??? No jak????”.

Właśnie tak.


Responses

  1. W zadaniu z fizyki byłoby “Idealnie kulisty żołnierz porusza się w próżni ruchem jednostajnym z prędkością 5 km/h, tarcie pomijamy”?

    Poza tym odpowiedź na zadanie brzmi, rzecz jasna, “Batalion piechoty maszeruje, w zaleznosci od warunków terenowych i formacji, przeciętnie około 4 km/h. Poza tym przy rzeczywistym stanie osobowym 300 bagnetów, a więc grubo poniżej teoretycznego stanu osobowego wynoszącego 510 ludzi, mamy zapewne do czynienia z ubytkami wynikającymi z kampanii , trzeba więc założyć dalsze obniżenie zdolności do marszu forsownego wynikające z obciążeń spowodowanych wyczerpaniem, ranami i zużyciem obuwia”. Mam nadzieję że pomogłem.

    Poza tym przeciw głupocie nawet bogowie walczą nadaremno, więc od lat pozostaję w tej kwestii na pozycji pogodnej rezygnacji i nigdy, nigdy, nigdy, przenigdy nie mówię że nic mnie już nie zaskoczy. Umiejętność czytania z niezrozumieniem to jest nieodrodna cecha naszego gatunku, tak samo jak znikanie jednej sztuki z pary jest nieodrodną cechą skarpet. Tak działa Wszechświat.

  2. Paskud. Gdzie w zadaniu były warunki? Bez egzaminu do liceum po zajęciu 3 miejsca w olimpiadzie matematycznej, to moje osiągnięcie. I podaję rozwiązanie: 5

  3. Ktoś jeszcze odczytał mój wpis dosłownie i wprost? Bo nie jestem pewien czy to wina nadawcy, odbiorcy czy kanału komunikacyjnego.
    @prezio Moje osiągnięcie to umiejętność klaskania uszami i zaliczenie czterech przyłożeń w jednym meczu, niestety, nie zwolniło mnie to nawet z egzaminu na operatora suwnic sterowanych z poziomu roboczego, smuteczek.

  4. Przyznajmy jednak: batalion zasuwający 1500 km/godz to wynik bardziej inspirujący.

    Z tego cyklu, moje ulubione zadanie: jeśli robiąc studnię 3 robotników wykopie ziemię w ciągu 30 godzin, ile czasu by to zajęło dla 100 robotników?

  5. @Paskud
    “Idealnie kulisty żołnierz”
    Kuliści żołnierze poruszają się wolniej.
    Od razu mi się ten 300 os. batalion nie zgadzał, ale jakoś nie zastanawiałem się nad przyczynami.
    Więc mamy zasadnicze pytanie co do zadania- czy już ewakuowano rannych? Jeśli tak, to może i cały batalion idzie 5 km/h. Jeśli nie, to jeden żołnierz może iść 5 km/h, ale inni kolumnę zwalniają do 2 km/h

  6. @RE Kuliści żołnierze poruszają się wolniej, ale na bagnety w dół zbocza są niepowstrzymani.

    @andsol Oddałbym jedną nerkę żeby usłyszeć ten grom przy przekraczaniu bariery dźwięku przez piechotę na piechotę.

  7. – “what is stopping us from doing it”?
    – Geometry!
    – “Just ignore it”!

  8. Prędkość piechoty można łatwo podwoić poprzez podział oddziału na dwie części które będą biegły oddalając się od siebie.

  9. Z managerami i politykami, ale też z sędziami jest sprawa bardziej skomplikowana. Tego nikt bardziej inteligentny i myślący nie chce robić. Ich częsta głupota to cena za to, że robią co robią i my tego nie musimy robić.

  10. @gszczepa Korzystne przy oskrzydlaniu, ale co z przesunięciem ku czerwieni? W przypadku starcia z Brytyjczykami sprzed epoki khaki może to powodować friendly fire.

  11. @andsol, studnia
    To jest akurat zupełnie sensowne zadanie z zarządzania :D

  12. “jeśli robiąc studnię 3 robotników wykopie ziemię w ciągu 30 godzin, ile czasu by to zajęło dla 100 robotników?”

    Odpowidz: dalej 30 godzin. Wiecej jak 3 nie zmiesci sie do wykopu, wiec by sie zmieniali co godzine.
    Tresc zdania wymyslona przez matematyka co mial pale z polaka. Powinno byc: “ile czasu zajelo by to 100 robotnikom?”. Chyba, ze ktos jest z Bialego Stoku. Oni sa inni.

    Zmechole zdaje sie tez podpadaja pod piechote, tzw. zmotoryzowana :D.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: