Napisane przez: futrzak | 28 listopada 2018

Na czym polega late kapitalizm…

Na przykładzie General Motors.

W tym roku General Motors otrzymał 514 milionów dolarów w ramach ulgi podatkowej Trumpa dla bogatych.
W 2018 roku zyski GM wyniosły 6 miliardów dolarów. Sto milionów zostało wydane na buybacks (wykup własnych akcji z giełdy w celu wzbogacenia udziałowców). W zeszłym roku CEO otrzymała „compensation package” w wysokości 22 milionów dolarów (295 razy więcej, niz zarobki przeciętnego pracownika GM).
To nie wszystko. Otrzymali 600 milionów dolarów w postaci lukratywnych federalnych kontraktów.

Wg. neoliberalnej narracji teraz powinno nastąpić skapywanie: fabryka ma niebotyczna kupę szmalu, więc zacznie „inwestować” i „tworzyć miejsca pracy” i w ten sposob „skapnie” klasie średniej, prawda?

Nieprawda.
Dzisiaj GM zaanonsowało, że zwalnia 15 tysięcy pracowników i zamyka fabryki w Ohio, Michigan i Maryland, w tym fabrykę, w której produkuje się przynoszący zyski model Chevrolet Volt.
Powód? „Increase the long-term profit and cash generation” [zeby zwiększyć długoterminowe zyski i generację gotówki].

Jak ją będą zwiększać? Prawdopodobnie tak, jak inne corpo. Po co męczyć się i produkowac, kiedy mozna wylobbować sobie następne ulgi podatkowe, przywileje, a zgromadzoną gotówkę załadować w jakiś hedge fund albo wypłacic udziałowcom, którzy wyprowadzą ją do raju podatkowego? Ostatecznie przecież po wszystkim, jak już źródelko wyschnie, można zbankrutować (wszak pokazał nam POTUS, ile razy mozna!), przenieśc się na własną tropikalną wyspę i mieć wszystko gdzieś.

…..
…..

A idioci dalej wierzą w teorie skapywania… swoją droga ciekawe, czy zwolnieni robotnicy nadal będa popierać Trumpa…[hint: preferencje wyborcze w tamtych stanach już sie zmienily…]

Reklamy

Responses

  1. ehhh… piszą o tym, ostatnio naprawdę w wielu miejscach na netach, wystarczy się rozejrzeć. Ale oj tam oj tam, wszyscy będziemy zaraz piękni, zdrowi i bogaci – i wtedy to się będziemy tak bardzo cieszyć z tych mini podatków dla bogatych… ręce mi czasem opadają.

  2. @Malwina:

    Ano :-(

  3. To jest tak smutne, że brak mi slów. Placzę nad ludźmi i nad voltem…

  4. @Wojtek:

    hm… a moze zamiast płakać spróbuj przekonać jakichs swoich neoliberalnych znajomych, ze skapywanie nie dziala, obnizanie podatkow dla superbogaczy nie dziala?

  5. Nie otrzymal tylko otrzymala, bo od 2014 roku CEO GM jest kobieta.

  6. @wszystkobedziezle:

    A poza koncówką gramatyczną, czy to coś zmienia? Bo dla mnie nie.

  7. No bo zarzucasz tlumaczowi dyskryminacje, bo jak kontradmiral i z naukowymi osiagnieciami to musi byc facet nawet jakby mial wylacznie zenskie imie, a tu zrobilas dokladnie to samo tylko w odwrotna strone.
    Jak dupek zwalniajacy tysiace ludzi, bo zamiast miliardow, chce biliony to musi byc facet.

    Nie no, wiem, ze to nie bylo specjalnie, ale trzeba uwazac, bo sobie ludzie potem internalizuja rozne rzeczy :).

  8. „spróbuj przekonać jakichs swoich neoliberalnych znajomych” – szczerze mówiąc należałoby trafić na kogoś przytomnego. Przynajmniej zainteresowanego. U mnie w korpo szkoda na ten temat rozmawiać. Zaczyna przypominać walkę z betonem. Straciłem już wiarę w ludzi. Stado cwaniaków i egoistów realizujących wyłącznie własne cele. Nie ma nawet z kim wódki wypić bezpiecznie. Seks i pieniądze na piedestale, a resztę …

  9. @korposzczur:

    smutne to, ale sa jednak w Polsce inni ludzie. W końcu ktoś partię Razem zalozyl :)

  10. Z innego punktu widzenia. Zakładamy, że rynek samochodów na planecie jest podzielony. Wobec tego, wszystkie firmy samochodowe dogadały się na najbliższych 10 lat, co do wielkości produkcji i segmentów rynku, które będzie każda z firm obsługiwać . Wyszło na to, że GM musi zmniejszyć produkcję o x% i wycofać się częściowo z jednego z segmentów rynku. Konsekwencją jest zatem likwidacja fabryk i zwolnienie pracowników. Innymi słowy: więcej produkować nie mogę = wolne środki inwestuję, zwalniam pracowników i tłukę kasę. Proste, jasne, oczywiste. A kogo obchodzi to, że moralnie jest to do d…

  11. Piotr:

    „Zakładamy, że rynek samochodów na planecie jest podzielony. Wobec tego, wszystkie firmy samochodowe dogadały się na najbliższych 10 lat”

    Dlaczego mam zakładac taka tezę?


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: