Napisane przez: futrzak | 11 września 2017

Czy dorośli są w stanie produkować nowe komórki nerwowe?

Zgodnie z tym, czego uczono nas w szkole na lekcjach biologii – nie.

Tymczasem najnowsze badania pokazuja ze owszem, jak najbardziej, neurogeneza zachodzi w dorosłych mózgach i jest szereg rzeczy, które mają na nią wpływ:

– uczenie się (czegokolwiek nowego) – zwiększa neurogenezę
– stres – hamuje
– niewystarczająca ilość snu – hamuje
– sex – zwiększa
– aktywność fizyczna – zwiększa
– odpowiednia dieta – zwiększa.

Z dietą dla niektórych pewnie będzie niespodzianka. Otóż ograniczenie liczby kalorii o 20-30% zwiększa (ma tez wplyw na dlugowiecznosc bo wplywa na dlugosc telomerów) neurogenezę, podobnie tzw. „intermittent fasting” – czyli długie posty pomiędzy posiłkami. Tak, to dokładnie odwrotnie niż głoszą popularne zalecenia dietetyczne polecające jeść często, dużo małych posilków w ciągu dnia…
Co jeszcze z zakresu diety? Flawonoidy trzeba jeść i kwasy tłuszczowe omega-3; alkohol co prawda zmniejsza neurogenezę, za to szklaneczka czerwonego wina do obiadu – zwiększa, a to dlatego ze zawiera resveratrol.
Jest tez zwiazek miedzy depresją a neurogenezą: z badań na zwierzętach wynika, ze objawy depresji sa zwiazane z niską neurogeneza, zas antydepresanty ja podwyzszaja. U ludzi ten efekt mozna obserwowac na przykladzie pacjentów onkologicznych – ci, u ktorych wyleczono raka, nadal cierpia na depresje a to dlatego, ze leki przeciwnowotworowe hamują neurogenezę.

No i tak to.

Reklamy

Responses

  1. Sorry. Ale na stachurska.eu jest o paleniu papierosów, co zapobiega rakowi płuc. A sam jadam 2 razy dziennie.

  2. prezio:

    i co z tego? Chcesz przez to powiedziec, ze nie umiesz odroznic glupot i oszolomstwa od uczciwych badan naukowych?

  3. Uczciwych? Można już jeść jajka?

  4. Ale jaki jest bilans?
    Czy da się wyprodukować tyle, ile obumiera?

  5. to są procesy dużo bardziej skomplikowane, ale rzeczywiście stres jest najgorszy, a mniej pożywienia oraz sen wpływają korzystnie. Trzeba też zwrócić uwagę na quadruplexy DNA (w telomerach) oraz na kolce dendrytyczne (im więcej tym lepsze regeneracja połączeń) – do wielu z tych rzeczy tak naprawdę mamy predyspozycje genetyczne.

  6. Fajny ten wykład TED…. zawsze lubię coś nowego i odkrywczego posłuchać.

    Pamiętam, że dosyć podobne informacje o wspieraniu muzgu i jego neuronów można w tych dwóch wykładach znaleźć:

    1. Jak żyć długo, mądrze i szczęśliwie? Refleksje neurobiologa” – prof. Jerzy Vetulani

    2. „Jak być kreatywnym” – Wojciech Eichelberger



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: