Napisane przez: futrzak | 16 kwietnia 2017

Spacerem po centrum — 18 de Julio

Czesc pierwsza — mimo najszczerszych checi nie jestem w stanie obrobic wszystkich zdjec naraz, zreszta wpis chyba bylby i tak za dlugi. Bedzie wiec w kawalkach – dzis odcinek pierwszy, czyli centralna ulica miasta – 18 de Julio oraz Plaza Cagancha.

Aleja 18 Lipca jest najwazniejsza aleja w miescie. Jej nazwa upamietnia date napisania pierwszej konstytucji Urugwaju, co mialo miejsce w 1830 roku. Tak, to bardzo mlody kraj – przynajmniej oficjalnie tj. jako Republica Oriental de Uruguay, bo pierwsze osiedlenie sie Europejczykow (Portugalczykow) mialo miejsce w latach 80-tych XVII wieku.

Miedzy dwoma ponurymi bloczyskami zachowala sie stara kamieniczka a w niej antykwariat/kiermasz ksiazek.

Tu nastepna uchowana i odrestaurowana perelka architektoniczna.

Mural w akcji tj. in statu nascendi, czyli w momencie powstawania :) Ten starszy pan to chyba Hitchcock, ten drugi – nie mam pojecia…

Najslynniejsza fontanna w miescie. Jest tak obwieszona klodkami ze zastanawiam sie, kiedy sie w koncu zawali…

A obok fontanny restauracja, gdzie tradycyjna kawka konserwuje i uwiecznia na brazowo…

Pan z gramofonem. Bo nie tylko samochody sa tu stare…

Nastepne dwa zdjecia to Columna de la Paz w centrum Plaza Cagancha. Dzis i w drugiej polowie XIX wieku. Matko, jak tam nic nie bylo…Dopiero na poczatku XX wieku francuski architekt Charles Thays zajal sie zaprojektowaniem przestrzeni dookola.

A tu zdjecie 18 de Julio z widokiem na plac z lat 50-tych. Jakis debil kwadratowy wymyslil sobie tam terminal autobusow :-/

Dookola placu stoja tu i owdzie takie sliczne donice. W tej zagoscila juka.

Dalej ida zdjecia tej czesci miasta z czasow historycznych. Intendencja wyszla z inicjatywa – w roznych czesciach miasta zrobiono wystawy z wielkoformatowymi zdjeciami tych miejsc z przeszlosci. Do zdjec dolaczone sa opisy historii danego miejsca. Uwazam, ze to swietny pomysl na promowanie historii miasta oraz jego kultury.

Galeria sztuki. Miesci sie w niedoszlej stacji metra – bo Montevideo mialo ambicje zbudowac sobie metro, ale po Great Depression pomysl nigdy nie doszedl do skutku i w 1936 roku otworzono tu galerie wystawowa. Skromna, ale 3 rzeczy zwrocily moja uwage. Po pierwsze: na tym plotnie po lewej mozna sobie bylo namalowac/napisac co sie chcialo.

Po drugie: taki stwor

Po trzecie: stwor o nazwie vaca. Bo Urugwajczykom wszystko sie z krowa kojarzy…(na glowe kazdego obywatela przypadaja 3.5 krowy jakby ktos nie wiedzial)

Po wyjsciu z galerii zastalismy psa rozwalonego sennie na srodku chodnika. Tak se po prostu lezal. Wyluzowany, jak wszyscy w tym kraju…

Nastepne 3 kamienice, ktore sie uchowaly i na dodatek sa odrestaurowane.

Modernizm dwudziestowieczny. Jest tego sporo w miescie, niestety ze spalinami diesla wyjatkowo zle sie komponuje, wiec po jakimkowiek remoncie juz kilka miesiecy pozniej wyglda, jakby go cos syfem obrzygalo po scianach…

CDN.

Reklamy

Responses

  1. Obok Hitchcocka na muralu młody Federico Fellinii. A wszystko na elewacji Cinemateca 18, czyli jednej z siedzib Cinemateca Uruguaya.
    Jak będziesz miała okazję to zajrzyj tam do środka – to bardzo klimatyczne, stare, wielosalowe kino. Tylko zajrzyj tam dość szybko, bo Cinemateca Uruguaya ma dostać w przyszłym roku nową siedzibę i los tego właśnie starego kina jest wciąż mocno niepewny.

  2. stwór /ten pierwszy/ zaiste słodziak, już szukam miejsca na nowy tatuaż… generalnie cały pokaz slajdów bardzo mi się podoba… a co do psa na chodniku, to właśnie w Polsce podniesiono górną granicę widełek kar za znęcanie się nad zwierzakami do AŻ(!) trzech lat… ale ponoć pracują nad tym, by wynosiła ona AŻ(!) pięć… i tu czas na chwilę refleksji, że podła zmiana w Polsce jest zaiste naprawdę podła… decyzję o zniszczeniu ekosystemu kraju potrafi podjąć z dnia na dzień, a nie potrafi zarządzić co najmniej(!) minimum dwudziestu pięciu lat za owo znęcanie… co według mnie jest i tak za mało, ale jako realista jestem w stanie na takie prawo się zgodzić…
    pozdrawiać jzns :)…

  3. PKanalia, trochę rozsądku. Za gwałt na kobiecie 12 lat pierdla, a za znęcanie się nad zwierzakami 25 lat?
    Wychowywać, wychowywać przede wszystkim od przedszkola, że zwierzątko to też istota pragnąca miłości.

  4. Femina:
    mysle, ze w zupelnosci wystarczyloby, gdyby kazdy dzieciak przyswoil sobie, ze zwierzeta czuja bol tak samo jak i my, i ze to nie zabawki.

  5. @Femina…
    luz… są tematy, gdy emocje biorą górę nad rozsądkiem /spoko, gwałt na kobiecie również do nich należy/…
    oczywiście zgadzam się z Tobą jak najbardziej, że /tak jak napisałaś/:
    „Wychowywać, wychowywać przede wszystkim od przedszkola, że zwierzątko to też istota pragnąca miłości”…
    problem w tym, że obecna ministra od tzw. „edukacji” ma nieco/?/ inną koncepcję szkoły i przedszkola… niestety coraz więcej bzdur wbijanych dzieciakom do głowy w szkole trzeba będzie odkręcać w domu… choćby zbrodniczą ideologię obłudnie zwaną „pro life”, która ma wejść do programów nauczania… zaś kwestią miłości do zwierzaków te programy raczej zajmować się nie będą…

  6. Super :) To zwierzę, co niby jak krowa, ta vaca, to jak dla mnie wygląda praktycznie identycznie jak picachu (chyba tak pisze się tę nazwę pokemona) :D Nawet ogon ma podobny. W Turcji psy też tak leżą rozwalone na ulicy i wchodzą sobie np. do urzędu, na uniwersytety itd. Nikt się nimi nie przejmuje :) O tyle dobrze, że są łapane, kastrowane, czipowane i wypuszczane na ulicę.

  7. OlaOla:
    no, bo to pikachu ale ucharakteryzowane na krowe :) Skojarzenie jak najbardziej celowe :)

    W Urugwaju bezdomnych psow jest bardzo malo – to byl pierwszy, jakiego zauwazylam. Zupelnie odwrotnie niz w Argentynie, gdzie bezdomnych psow sa cale hordy – na szczescie to niegrozne hordy…

  8. @Futrzak…
    a co z kotami?… chodzi o te miejskie, „piwniczne”… jako kociarz koniecznie muszę o to zapytać…
    p.jzns :)…

  9. Koty bezdomne sa tu rownie rzadkim zjawiskiem. Te ktore widzialam to byly albo z obrozka, albo przy posesji i widac, ze czyjes, bo na widok ludzi czmychaly do srodka budynku. Oraz tak na oko, w the city, to przewazaja jednak psy.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: