Napisane przez: futrzak | 16 lutego 2017

Technologia i nauczanie

wbrew pozorom idzie w parze, mimo tego, co twierdzą zatwardziale konserwatywni nauczyciele.

Nowozelandzki serwis Education Review informuje, że w czasie tegorocznych wakacji dwanaście szkół z wschodniego Auckland postanowiło poprawić sytuację niepowodzeń szkolnych uczniów w zakresie czytania przystępując do specjalnego programu letniego blogowania (Summer Learning Journey).

Ponad czterystu uczniów od klas czwartych do ósmych miało za zadanie pisać blog, którego treść była opatrywana komentarzami członków ich rodzin, przyjaciół, nauczycieli, naukowców z tamtejszego Uniwersytetu. Twórcy tego programu przygotowali sześćdziesiąt form aktywności online, które wymagały pracy od 10 do 15 minut dziennie. Ich celem było zachęcenie dzieci do uczenia się w atrakcyjnej formie.

Uczniowie, którzy nie posiadali w domu komputera z dostępem do sieci, mogli korzystać z bezpłatnego łącza i komputera w bibliotece, żeby blogować. Jak się okazało, technologia i informacja zwrotna w postaci komentarzy przyczyniła się do ich sukcesu poprawiając umiejętności w zakresie czytania.

Nowozelandczycy testują ten program już od ubiegłego roku a nauczyciele zachęcają uczniów do korzystania z niego właśnie w okresie wakacyjnym. Prowadzone przy tej okazji badania potwierdzają, że poddający się testom czytelniczym uczestnicy programu, tak przed wzięciem w nim udziału, jak i po zrealizowaniu zadań, osiągają znacznie wyższe noty od rówieśników, którzy w czasie wolnym nie blogowali.

Nauczyciele są zachwyceni tym projektem, bowiem dzieci same przejmują kontrolę nad umiejętnościami w zakresie pisania i czytania, dzięki czemu pedagodzy mogą poświęcić więcej uwagi tym, które mają znacznie większe problemy czy braki.

zrodlo. W ogóle polecam tego bloga, zwłaszcza dla nauczycieli i ludzi zainteresowanych nauczaniem.

Reklamy

Responses

  1. Stół z powyłamywanymi nogami. Pięknie to napisałem.

  2. a co chciales przez to powiedzieć?

  3. Kiedyś dziewczyny ponoć prowadziły dzienniczki czy pamiętniki. I to pewnie miało wpływ na lepsze oceny z języka ojczystego. Ja tam bym na poziom nauczania ogólnie światowy nie narzekał. Jeśli ktoś nie chce uczyć się pisać i czytać ze zrozumieniem to jego problem.
    Mimo, iż po ostatnich wypowiedziach nie uważam Romana Giertycha za człowieka rozumnego to Jego projekt (chyba projekt, bo nie słyszałem, żeby reforma Giertycha długo obowiązywała) był bardzo ciekawy w mizerii III RP.
    Nie wiem, czy to takie trudne sprawdzić, jakie trendy nauczania są w świecie, skonsultować się z różnymi środowiskami i opublikować reformę nie patrząc na protesty nauczycieli.

  4. Bronek:
    to serio czy ironia/zart mial byc?

  5. @Futrzak,
    Wszystkiego po trochu. Poważnie i całkowicie merytorycznie nie mogę, bo nigdy nie byłem nauczycielem, uczniem owszem, nawet do dnia dzisiejszego.

  6. Bronek:
    co do reformy.
    Coz, powiedziec latwo, za to wprowadzic cos w zycie znacznie trudniej. Sprobuj przekonac kogos do zmiany zdania – powiedzmy, dwie osoby tylko. Sprobuj przekonac dajmy na to podwladnych i pracownikow mialego biura. Ciezko idzie, nie? Oczywiscie, zaraz ktos odpowie ze jak sie nie podoba to nie musi tu pracowac. Tyle, ze takiej taktyki nie mozesz zastosowac na skale kraju, jesli chociazby polowa nauczycieli urzadzi strajk.

    A tak poza tym, obecna planowana reforma edukacji jest po prostu durna, nieprzemyslana i przyniesie wiecej szkody niz pozytku. No ale to temat na inna dyskusje.

  7. A nie pamiętasz, jak nauczycielskie gęby się darły w protestach, gdy te gimnazja wprowadzali?

  8. @Bronek
    Akurat i w jednym i drugim przypadku protest ma sens. Obie reformy są wielkie, kosztowne wprowadzają mnóstwo zamieszania i są robione bez odpowiedzi na podstawowe pytania- o role szkoły w społeczeństwie, model obywatela, kierunek edukacji technicznej i inne bardzo ważne, bez których nie należy nic zmieniać, bo nie wiemy co jest potrzebne a co wręcz przeciwnie. Takie mieszanie dla mieszania. Każdy zdrowy na umyśle człowiek powinien protestować.

  9. Wielka reforma wprowadzająca gimnazja pozbawiła nas szkół zawodowych. Owszem, w miastach powiatowych (niektórych) powstały „Wyższe Szkoły Zawodowe” wypuszczające tak naprawdę absolwentów mających jakieś tam teoretyczne przygotowanie na poziomie komunistycznych dobrych techników.
    I stało się, że najbardziej poszukiwanymi pracownikami stali się elektrycy, mechanicy, spawacze, górnicy (tak, tak; nie ma wykształconych zawodowo młodych górników).
    Wg zapowiedzi ma być przywrócone szkolnictwo zawodowe. To chyba dobrze, no nie?
    W tej chwili w Polsce jest tak, jak w Afryce; techniką w szerokim słowa znaczeniu zajmują się fryzjerzy, kucharze, ekonomiści – absolwenci tzw zarządzania nie mający wiedzy podstaw elektrotechniki, fizyki i matematyki. Studia licencjackie za to kończą ludzie nie znający nawet równań kwadratowych, „bo to wszystko jest przecież w internecie”, jak tłumaczył pewien człowiek.

  10. @Bronek
    Ja to wszystko wiem. Wszyscy to wiedzą. Reforma z 97 roku była głupia i nieprzemyślana. Tylko z tego wcale nie wynika, że obecna jest dobra. Przecież też może być głupa i nieprzemyślana, nieprawdaż? Nieprzemyślana na pewno jest, bo nie ma odpowiedzi na podstawowe pytania o rolę szkoły.
    W 97 odpowiedziano, że kształcenie zawodowe jest niepotrzebne. W praktyce okazało się, że zlikwidowano przy okazji całe średnie techniczne.
    Średnie wykształcenie techniczne jest potrzebne dla społeczeństwa. Ale jest ważne pytanie o poziom specjalizacji- czy taka ekstrema jak w Niemczech, czy raczej ogólne kształcenie techniczne (jak chyba jest w Szwajcarii i części Skandynawii)
    Nie było żadnej dyskusji na takie tematy. Albo jeśli była to 5 min w gabinecie Prezesa. A są podstawowe. I gdyby były przemyślane, to rząd by się dziś tymi przemyśleniami chwalił.
    Oczywiście, nieprzemyślana reforma też przez przypadek może być udana. I być może gorzej być nie może. Ale to nie jest sposób na odpowiedzialne zarządzanie państwem.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: