Napisane przez: futrzak | 14 listopada 2016

A co tam w Urugwaju?

Wiosna przyszła, tj. pogoda nieco lepsza niż w Polsce w lecie.

Peso urugwajskie od kilku miesięcy się niebezpiecznie umacnia, w związku z czym bank centralny Urugwaju robi to, co jeszcze niedawno robił bank centralny Szwajcarii z frankiem, tj. „drukuje” sobie peso i skupuje z rynku dolary, zeby utrzymac kurs, a wszystko po to, zeby eksport nadal był opłacalny.

Co jeszcze? A na przykład to, że państwowa firma ANCAP zajmująca się produkcją paliw (właściciel jedynej rafinerii w Urugwaju), cementu (też mają monopol) i alkoholi wybuduje w ciągu następnych kilku lat sieć stacji ładowania elektrycznych samochodów – wzdłuż wybrzeża, co 60 kilometrów.
Samochodów elektrycznych na ulicach co prawda jeszcze nie widać, ale pewnie już niedługo pojawią się, bo cło importowe na elektryki jest śmiesznie niskie (kilka procent) a na spalinowe koszmarnie wysokie. Rząd Urugwaju konsekwentnie zmierza w stronę uniezależnienia się od paliw kopalnych – a to jest następny krok.
Przypomnijmy – kraj już teraz 95% elektryczności produkuje ze źródeł odnawialnych (zapory wodne, wiatraki, fotowoltaika).

No. A że pogoda ładna, to w nastepnym wpisie będą znowu zdjęcia…

Reklamy

Responses

  1. A za ile pesos Urugwajczycy kupują jedną kWh (kilowatogodzinę) i jak to się ma do średnich zarobków w tym państwie?

  2. Bronek:
    to zalezy jaką kilowatogodzine i kiedy. Bo jest kilka roznych taryf.
    Jak wroce z pracy to ja albo maczeta podamy szczegoly.

  3. @Bronek
    Taryf jest sporo różnych. Dla przypomnienia: BC drukuje przy kursie 28 $ = 1 US$, max w ostatnim czasie to 32 $/US$
    W najprostszej taryfie domowej jest od 4,4 do 4,88$/kWh
    w taryfie domowej „socjalnej” jest rachunek z wszystkim na 270 $, w tym 100 kWh, a potem nawet do 10$/kWh
    Dwutaryfowe domowe to 2,94/7,35 $/kWh
    W przemysłowej trzytaryfowej najniżej jest 1,5 $/kWh, ale niedługo ma być wprowadzona przemysłowa z dynamicznym czasem, gdzie na kilka dni naprzód (tak jak są prognozy pogody) będzie podawany czas z prądem poniżej 1$/kWh

  4. Na drodze wzdłuż wybrzeża stacje ładowania będą za mniej niż rok w komplecie. W ciągu kilku lat mają być przy wszystkich drogach krajowych na całej długości.

  5. Dla prostoty policzyłem 5 pesos za 1 kWh czyli na polskie około 72 grosze. Cena mniej więcej porównywalna z polską ceną (ok. 60 groszy). Jeśli zarabiają podobnie to energia elektr. jest droga; jednak jak pomyśleć, że koszta inwestycji pokrywają odbiorcy, to tanio. A skąd będą kupować auto – elektryki? Od Tesli?

  6. @Bronek
    Od Tesli? Nie żartujmy. Fajnie by było, ale prezydencka limuzyna to tu Prius, a jako jedyny samolot VIP własnie kupili ponad 30 letniego gulfstreama.
    Co najwyżej jeszcze podwyższą podatki od luksusowych limuzyn spalinowych, ale realnie nawet oligarchia wołowo-sojowa potrzebuje raczej terenówek i kupuje Amaroki.
    Będzie to samo co kupuje się dziś, tylko elektryczne, czyli chińskie tanie dostawczaki.

  7. @Bronek
    To nie do końca o zarobki chodzi, choć w Urugwaju chyba trochę wyższe.
    Dla ludzi, dla których rachunek za prąd jest problemem, jest właśnie taryfa „socjalna”. 270$/miesiąc, w tym 100 kwh. Czyli 40 zł i prądu wystarczająco na podstawowe potrzeby- lodówka, światło, laptop(y) szkolny i jeszcze trochę zostanie.
    Dla tych, którzy nie mają tego problemu, a potrafią korzystać z dwóch taryf rachunki też nie bolą.

  8. Pozostało 2 godziny i 44 minuty. W Polsce razem ok,1 PLN. A te ładowania to do akumulatorów, czy na wodór. Bo akumulator to chyba do wymiany na załadowany, a i butlę z wodorem też chyba lepiej wymienić.

  9. @prezio
    Gadasz głupoty z ubiegłego wieku. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie dziś wymyślać zabaw z wodorem. To praktycznie martwy pomysł, niemieckie koncerny próbuję reanimować trupa, więc niemieckie gazety motoryzacyjne w Polsce go promują, ale to bzdura do kwadratu. A dla wymiany baterii nie ma żadnego powodu i rynku.
    Oczywiście, że normalne ładowarki. Najwięcej tu jeździ elektrycznych Renault, więc podejrzewam, że w standardzie promowanych przez francuskie i japońskie koncerny, aktualnie do 62 kW. Ale i tak w praktyce mało kto, mało kiedy ich używa, bo w większości przecież ładuje się w miejscu postoju ze zwykłego gniazdka. To jest sieć, aby w razie potrzeby zawsze się dało wszędzie dojechać, a nie zastępnik stacji benzynowych.

  10. Wodór jest po prostu sposobem przechowywania elektryczności. Cały obieg elektryczność -> elektroliza ->sprężanie ->tankowanie-> ogniwo paliwowe->bateria ->silnik jest i musi być dużo mniej wydajny niż elektryczność ->bateria ->silnik
    Zalety mają polegać na tym, że zapas energii w samochodzie będzie lżejszy i tańszy. Przy dzisiejszych cenach baterii dla mniejszych pojazdów jest to twierdzenie nieprawdziwe. A dla większych będzie wkrótce nieprawdziwe i każda inwestycja jest ładowaniem pieniędzy w przegraną technologię. Rozsądni ludzie tego nie będą robić, ale niemiecki przemysł już sporo zainwestował i teraz szuka klientów.

  11. Maczeta,
    cały czas ignorujesz toyotę Mirai. Jedyny zarzut jaki masz, że stacje ładowania będą drogie. To się chyba okaże, bo wszystko jest drogie na początku. Kibicuję Tesli, ale walka o prymat jest lepsza. Świat będzie lepszy gdy będzie wybór, obie strony będą musiały się sprężać.
    Póki co numerem jeden jest Tesla, co imponuje, bo gigant taki jak Toyota wlecze się z tyłu. Czas ładowania może jednak odebrać wielu dzisiejszych klientów Tesli i Tesla będzie musiała coś na to wymyślić (np zmianę baterii chyba 2 lata temu przedstawioną przez Muska).

  12. Wojtek inzynier:

    podaj argumenty na rzecz ogniwa paliwowego w samochodach. Jakie maja przewagi nad obecna technologia Tesli? Bo wiesz, ja tak sobie analizuje, i wychodzi mi, ze calkiem slusznie sa to rozwiazania ignorowane:

    – Hydrogen fuel cells have bad theoretical and practical efficiency
    – Hydrogen storage is inefficient, energetically, volumetrically and with respect to weight
    – HFCs require a shit ton of supporting systems, making them much more complicated and prone to failure than combustion or electric engines
    – Hydrogen is actually pretty hard to make. It has a horrible well-to-wheel efficiency as a result.
    – You won’t even go 100 miles on current tech hydrogen tanks that are still safe to carry around in a car
    – Fuel cells wear out crazy fast and are hard to regenerate
    – Hydrogen as a fuel is incredibly hard to make and distribute with acceptably low losses
    – Efficient HFCs have very slow response times, meaning you again need additional systems to store energy for accelerating
    – Even though a HFC-powered car is essentially an electric car, you get none of the benefits like filling it up with your own power source, using it as a smart grid buffer, regenerating energy during braking, etc.

    To jest bardzo dluga lista powaznych wad, ktorych nie maja Tesle.
    To nie sa problemy typu „ojtam teraz jest drogie a potem stanieje”. To sa problemy typu „Oczywiscie, ze mozemy zrobic maszyne do gaszenia swiec wielkosci pokoju – ale po co i komu to sie bedzie oplacac?”

  13. W dzisiejszym zwariowanym świecie, takie auto, z napełnionym ogniwem wodorowym to łakomy kąsek dla idiotów – terrorystów. Pewnie dlatego nigdy nie wyjdzie poza fazę projektów.

  14. @Futrzak&Wojtek Inzynier:
    Wy o tym rozmawiacie https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell czy o czyms innym?
    Bo jezeli o tym, to ja o malo z tego doktoratu w Niemczech nie robilem… kumpel zrobil nawet z jakas aplikacja dla samolotow ale twierdzil, ze to taka sobie technologia. Ale jak cos moge podpytac o co mu dokladnie chodzilo.

  15. @PawelW
    Tak.
    @Bronek
    W kategorii łatwopalności trudno o paliwo bardziej niebezpieczne niż benzyna; w niektórych kategoriach porównywalny jest LPG. Terroryści, czy ktokolwiek i tak wolą materiały wybuchowe. Ewentualnie nawozy azotowe z benzyną.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: