Napisane przez: futrzak | 17 Maj 2015

Dlaczego nie mogę mieć ważnego paszportu polskiego

Kiedyś, gdy próbowałam załatwić tę sprawę pisałam dlaczego, ale było to dość mocno skrótowe.

Dziś będzie wersja pełna, oficjalna, z zacytowaniem stosownych dokumentów – po to, żeby mieć gdzie odsyłać kolejnych pytających, których zresztą wraz z nadciągającymi wyborami coraz więcej.

***

Dawno temu wyemigrowalam do USA, tam wyszlam za mąż, zmieniłam nazwisko i uzyskałam amerykańskie dokumenty tożsamości (SSN, prawo jazdy, permanent residence etc.). Ponieważ paszport polski nadal mialam na stare nazwisko, generowalo to za kazdym razem klopoty i koniecznosc tlumaczenia sie przed urzednikami celnymi podczas przekraczania granic. Paszport stracił ważność w 2001 roku, uznalam więc, ze jest to dobra okazja do zmiany nazwiska rowniez na paszporcie – tak, aby wszystkie dokumenty, ktorych uzywam, byly na to samo nazwisko.

No problem. Wniosek, zdjecie, stary paszport, kopia marriage certificate (aktu małżeństwa) tlumaczona notarialnie – i już. Po jakimś miesiącu dostałam drogą pocztową nowy paszport na nowe nazwisko z dołączonym starym (anulowanym).

Lata płyneły, życie tez, rozwiodlam sie, mój eks-maużonek znikł z horyzontu zdarzeń. Nadszedł rok 2011, pszport wyekspirował mi znowu, więc ok – wysyłam wniosek o odnowienie. A tu ZONK.
Cóż się okazało?

Kilka lat temu, 13 lipca 2006 roku została wprowadzona nowa ustawa o dokumentach paszportowych.

Wedle nowego rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy, ponieważ zmieniłam nazwisko, która to zmiana nastąpiła z powodu zawarcia związku małżeńskiego, musze ten związek najpierw „umiejscowić” zebym mogla w ogole paszport odnowic. Co jest potrzebne do „umiejscowienia”? Oto lista:

– Wniosek o umiejscowienie aktu małżeństwa
– Akt małżeństwa (oryginał lub kopia poświadczona przez Urząd wydający akt – Konsulat przyjmuje jedynie odpisy zupełne, nieakceptowane są odpisy skrócone, tzw. „Abstract”)
– Klauzula Apostille do aktu małżeństwa wydana przez Urząd Secretary of State
– Tłumaczenie aktu małżeństwa na język polski
– Akt urodzenia małżonka
– Tłumaczenie aktu urodzenia małżonka (jeśli akt wydany poza Polską)
– Akt urodzenia małżonki
– Tłumaczenie aktu urodzenia małżonki (jeśli akt wydany poza Polską)
– Protokół o wyborze nazwisk po zawarciu małżeństwa
– Podanie o sprostowanie/uzupełnienie aktu małżeństwa
– Pełnomocnictwo współmałżonka(-i) na umiejscowienie aktu małżeństwa.
– Kopia ważnego dokumentu tożsamości wnioskodawcy (paszport, prawo jazdy, dowód osobisty)
– Opłata konsularna $113 lub $154 w zależności od liczby sprawdzanych tłumaczeń
(gotówka, money order lub cashier’s check wystawiony dla „Consulate General of the Republic of Poland” – Konsulat nie przyjmuje czeków osobistych)

I tu poległam.
Przeszkoda urosła w związku z faktem, że z eks-maużonkiem nie utrzymuje kontaktu od wielu lat, nie wiem nawet gdzie obecnie przebywa/mieszka.

Akt urodzenia maużonka co prawda posiadam, ale został on wydany x lat temu, co dla polskiego urzędu jest nieakceptowalne – musi być nie starszy, niż 3 miesiące. Dlaczego – nie wiem. Tak jakby dane o urodzeniu zmienialy sie co trzy miesiace, prawda?
Nowego aktu urodzenia urząd amerykański mi nie wyda, bo JUŻ nie jestem rodziną (wszak się rozwiodłam).
Ale to jeszcze nic. Skąd i jak mam pozyskać protokół o wyborze nazwisk (wymaga podpisu obu maużonków) oraz pełnomocnictwo współmaużonka na umiejscowienie aktu małżeństwa???

Niestety, odpowiedzi na to pytanie nie uzyskałam od polskiego konsulatu w USA. Moje emaile zostały zignorowane, próby kontaktu telefonicznego konczyly sie odsylaniem po różnych numerach oraz odsyłaniem do oficjalnego spisu dokumentów i stwierdzeniami „takie jest prawo”.

W 2011 roku wrocilam do Polski na 3 miesiące i próbowałam załatwić tę sprawę w urzędach w różnych miastach. Skutek dokładnie zerowy. Wzruszenie ramion i „nie wiem, co mogę pani poradzić. Takie są przepisy, musimy się ich trzymać.”

Tak więc jestem obywatelem polskim*, ale nie mogę mieć ważnego paszportu ani dowodu osobistego. Co więcej, nie mogę w Polsce przebywać legalnie dłużej, niż 3 miesiące, ani nie moge legalnie pracować. Dlaczego? Otoż wjezdzajac na paszporcie amerykanskim, moge przebywać w strefie Shengen (do której Polska wszak nalezy) 90 dni. Powyzej tego czasu powinnam wystąpić o wizę. Wizy tej, jako obywatel polski, nie otrzymam – przeciez jestem obywatelem a obywatelom nie wydaje się wiz!!! A ze nie moge miec zadnego waznego polskiego dokumentu – no one cares.
Debil, który uchwalał nowelizacje w/w prawa najwyrazniej nie pomyslał o przypadkach takich, jak mój. Niewazne, ze w podobnej sytuacji sa tysiące Polaków. Najwyraźniej wladzom polskim jest to na rękę – tym bardziej, że przeciez Polak rezydujący poza granicami kraju bez ważnego paszportu nie może glosować w wyborach powszechnych.

* — obywatelem jestem, poniewaz nawet gdybym chciala sie zrzec obywatelstwa, to nie moge, ze wzgledu na inny urzedniczy paragraf 22: obywatelstwo moze odebrac tylko prezydent Rzeczypospolitej, przy czym moze on nie rozpatrzeć wniosku w ogole, bez podania powodów i nic go nie zmusza do jakiegokolwiek terminu.

Responses

  1. A prawo powinno niby byc dla ludzi….
    Do Polski mozesz wjechac na niewaznym paszporcie (sama na takim wjechalam do Polski w listopadzie zeszlego roku). Wiec teoretycznie mozesz w strefie Shengen przebywac bez ograniczej. Nie mozesz za to na niewaznym wyjezdzac. Wiec w praktyce jestes w dupie.
    Nie ma opcji powrotu do nazwiska panienskiego? Nie rozwiazaloby to problemu?

  2. Pomijając skalę problemu, Twoje przygody przypominają moje przeprawy z zeszłego miesiąca gdy chciałem przystąpić swoją spółką z o.o. w organizacji do przetargu na lokal należący do miasta. Do przetargu przystąpić mogłem, spokojnie go wygrać, aby następnie nie móc podpisać umowy i stracić wadium ze względu na brak zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami na rzecz miasta. Którego to zaświadczenia nie chciał mi wydać ten sam urząd w którym startowałem do przetargu. Ponieważ jako spółka w organizacji nie miałem jeszcze NIP. Który to nip przyznaje Urząd Skarbowy, ale w moim przypadku przyznać nie mógł, bo może to zrobić dopiero na wniosek sądu. Sędziemu się nie spieszyło… Urząd Skarbowy ma, zgodnie z ustawą, obowiązek przyznać spółce w organizacji NIP (na żądanie), ale nie może, bo „system nie działa”…
    Tak na chłopski rozum – powinnaś teraz wyjść za mąż, najlepiej za obywatela polskiego, choćby fikcyjnie. Będziesz mogła wtedy zebrać wszystkie wymagane dokumenty. W zasadzie wszytko powinno się dać załatwić u konsula (ślub na nieaktualny paszport, wnioski wszelkie i zatwierdzenia itp.). Zaraz po otrzymaniu paszportu możesz strollować konsula i się rozwieść, równocześnie domagając się powrotu do nazwiska panieńskiego – z tego co pamiętam do 3 miesięcy od rozwodu z automatu i bez kosztów można powrócić do nazwiska panieńskiego (z jakiegoś powodu do panieńskiego a nie ostatniego przed ślubem). Będzie musiał wydać kolejny nowy paszport :)

  3. Magdada:
    powrot do nazwiska panienskiego nie rozwiazuje problemu, bo moj ostatni wazny polski paszport byl na podwojne nazwisko i tak wlasnie figuruję w systemie, niestety.

  4. PS. Maczeta, z tego co pamiętam, specjalizował się w nieruchomościach, ale „myki” z prawem rodzinnym powinny być dla niego betką – wystarczy że zmusisz go do działania :)

  5. Takie skojarzenie:

  6. „Akt urodzenia maużonka co prawda posiadam, ale został on wydany x lat temu, co dla polskiego urzędu jest nieakceptowalne – musi być nie starszy, niż 3 miesiące. Dlaczego – nie wiem.”

    A ja chyba wiem. Jezeli ten malzonek jest urodzony w Polsce, to trzeba wyslac podanie do Urzedu Stanu Cywilnego w miescie, gdzie sie urodzil z wnioskiem o wydanie uaktualnionego I dolaczyc znaczek skarbowy. I o ta oplate tym zlodziejom chodzi bo o co innego.
    Jak wyrabialem nowy dowod osobisty tak z 10 lat temu to ode mnie wymagali przedstawienia uaktualnionego odpisu z Aktu Urodzenia I znaczek skarbowy kosztowal wtedy 20 zeta. Teraz bedzie kosztowal pewnie z 50. Tez nikt mi nie umial w urzedzie odpowiedziec dlaczego nie moga zaakceptowac oryginalu.

  7. niestety balagan ze zmianami nazwisk jest olbrzymim bagazem dla kobiet w takiej – ale nie tylko – sytuacji

  8. Jedyna opcja to zwrócenie się do mediów w tej sprawie. TV kocha takie akcje. Myślę, że sprawa zostałaby załatwiona następnego dnia po emisji.

  9. .. nie jest przypadkiem tak, że musisz umiejscowić zarówno związek małżeński jak i rozwód przy czym może się okazać, że rozwód nie zostanie uznany? :) .. a tak poważniej – skorzystaj z instytucji RPO wskazując na naruszenie praw obywatelskich – wystarczy prosty email opisujący konflikt urzędniczych wymagań z rzeczywistością. Jest bardzo prawdopodobne, że RPO podejmie sprawę zarówno jeżeli chodzi o Ciebie jak i szerzej. a.

  10. pocichutku:
    tak, rozwod tez musi byc „umiejscowiony” co w praktyce sprowadza sie do otwarcia przewodu rozwodowego przed polskim sądem i przeprowadzenia go od nowa.

    Co do rzecznika : oh, poniewaz sprawa nie jest nowa, byla wnoszoa nie raz, bo przeciez nie jestem jedyna poszkodowana. Jak narazie nie widze zeby debilne przepisy zostaly zmienione albo chociaz wydane rozporzadzenie o zmianie podjescia. Chyba, ze o czyms nie wiem?

  11. mam to samo,zero polskich dokumentow ze wzgledu an zmienione prawa w polsce,DEBILE!!!! malo tego zebym mogla otrzymac dowod osobisty musze byc zameldowana w polsce dowiedzialam sie ostatnio(mieszkam w canadzie od 15 lat) brawo polska!!!!!

  12. ja mam pomysl ale nie wiem czy on ma szanse….
    Otoz ja jestem w tej samej sytuacji polska obywatelka w USA bez polskiego paszportu. W zwiazku z tym ze zdobycie dokumetow :Protokół o wyborze nazwisk po zawarciu małżeństwa ( gdzie mozna dostac taki protokol?), akt urodzenia malzonka ( w moim przypadku juz bylego)
    – Podanie o sprostowanie/uzupełnienie aktu małżeństwa ( prosze wyjascic co to jest za dokument i jak go mozna dostac?)
    – Pełnomocnictwo współmałżonka(-i) na umiejscowienie aktu małżeństwa( prosze wyjasnic jak dostac ten dokument?)

    jest w moim przypadku niemozliwe czy mozna przeskoczyc bramke i nierejestrowac tego malzenstwa czy rozwodu wogole. Czy mozna zlozyc wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego obywatelowi amerykanskiemu na podstawie ze ma on rodzicow-Polakow mieszkajacych na stale w Polsce. Do tego wniosku sa potrzebne odpisy aktow urodzenia rodzicow i wniosek rozpatruje Prezydent RP.
    Co myslisz o tym pomysle??

  13. Beata Simonetti:
    jesli nie masz PESELu to tak, mozesz wystapic o nadanie go oraz obywatelstwa polskiego na podstawie tego, ze twoi rodzice sa obywatelami.
    Tutaj procedura jest znacznie prostrza i owszem mozesz po prostu ominac fakt malzenstwa i rozwodu.

    Natomiast jesli pesel masz (bo rodzice cie po urodzeniu zarejestrowali jako Polkę), i figurujesz w systemie pod innym nazwiskiem, niz masz teraz – to bedziesz miec ten sam problem co ja…
    Jesli nazwiska nie zmienialas – problemu nie ma…

  14. Czyli jestesmy w kropce…… A jak wyglada sytuacja jesli mozna by napisac jakies pisma do Ministerstwa albo wojewody do konsula ze brakuje mi pelnej dokumentacji i nie jestem w stanie jej zdobyc na potwierdzenie ze mam inne nazwisko ( poza oczywiscie certyfikatem naturalizacji ktory to potwierdza )Czy wowczas bylaby szansa zeby dostac ten Paszport??

  15. Beata Simonetti:
    Nie wiem. Ja probowalam, ale odbilam sie od sciany.
    Nie jest wykluczone jednak, ze jesli trafisz na konsula, ktory jest normalnym czlowiekiem, to moze jakos to sie da zalatwic?
    Daj znac, w kazdym razie, jak sprawa sie rozwinie.

  16. A co z wnioskiem o administracyjna zmiane imenia i nazwiska?
    Tutaj jest link do pobrania wniosku
    http://nowyjork.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/dokumenty_do_pobrania/

    moze wowczas bylaby szansa dostac ten paszport ??

  17. Ale tak serio to na co Wam te polskie dokumenty?
    Ja nie mam, nie tesknie i nie zawracam sobie glowy checia posiadania.
    Z tego co piszecie, a ja czytam to Polska ma kretynskie przepisy wiec niech sie gonia:)

  18. moze troche od tematu ale bedac jakis czas temy w konsulacie w Chocago czakal w „poczekalni” na zalatwienie swojej sprawy i mimochodem sluchalem rozmowy urzednika z pania w podobnej sprawie

    urzednik byl wyjatkowo uprzejmy, podsuwal rozne rozwiazania i metody obejscia durnych przepisow

    oczywiscie nic ze szczegolow nie pamietam ale pamietam ze zdziwila mnie uprzejmosc i elastycznosc tego urzednika

  19. stardust:
    w Polsce mam caly czas rodzine, w tym rodzicielkę po 70-tce. W razie jej smierci w polskich urzędach bez waznego dowodu/paszportu nie zalatwie nic. Nie mowiac juz o tym, ze wjezdzajac na paszporcie amerykanskim a przebywajac dluzej niz 90 dni narazam sie na niemile bardzo klopoty.
    Poza tym paszport unijny pozwala mi na przebywanie w strefie shengen bez wizy oraz na podjecie pracy bez wizy.

    w:
    no szkoda, ze nie pamietasz szczegolow, a zwlaszcza sugestii rozwiazania tego problemu, jakie podsuwal :-/
    Ja niestety w konsulacie w LA odbilam sie od muru urzędniczego.

  20. Futrzak, domyslam sie, ze jestes jedynaczka, u mnie po smierci mamy zalatwial wszystko brat. Podrozowac bez wizowo mozna do wiekszosci krajow swiata na paszporcie amerykanskim. Jedynie to podjecie pracy w Twoim przypadku ciagle atrakcyjne i mozliwe, bo ja juz wysiadam:)
    I nigdy nie mialam potrzeby przebywac w PL dluzej niz trzy tygodnie, czyli to mnie tez nie dotyczy.

  21. Futrzak ma racje. W wypadku roznych rodzinnych sytuacji polski dokument jest nam potrzebny do zalatwiania spraw urzedowych w Polsce! I my tutaj rozmyslamy jak ten paszport dostac. Wracam do mojej wczesniejszej wypowiedzi co z wnioskiem o administracyjna zmiane imienia i nazwiska, ktorej dokonalismy w USA przez certyfikat naturalizacji? I my teraz chcemy sobie to nowe nazwisko zarejestrowac w Polsce? Moze ta droga mozna sprobowac.

  22. Beata.
    W takim wypadku, po pierwsze:

    W przypadku zmiany lub konieczności sprostowania danych zamieszczonych w dokumencie paszportowym dotyczących imienia, nazwiska, daty i miejsca urodzenia, płci lub numeru PESEL, osoba posiadająca ważny dokument paszportowy powinna wystąpić o jego wymianę niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę albo sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym – od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa.

    A potem poczytaj tu:
    http://www.chicago.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/paszporty/sprawy_paszportowe

  23. Bede probowac zlozyc wniosek o administracyjna zmiane imienia i nazwiska w oparciu o Federalny Dokument USA na ktorym mam napisane ze zmienilam imie i nazwisko po nadaniu mi obywatelstwa. Wniosek taki mozna zlozyc w oparciu o ustawe z dnia 17 pazdziernika 2008 o zmianie imienia i nazwiska. Jak wiadomo, dokumenty federalne nie wymagaja pieczeci Apostille. Wysle wniosek do Kierownika Urzedu Stanu Cywilnego ( na wniosku nic nie ma o stanie cywilnym), uzasadnie, przetlumacze i zobaczymy co odpisza??

  24. Jesli natomiast moja prosba zostanie odrzucona z braku np. Apostille to mozna zglosic info pass appointment do US CIS po G-24 Certification of Documents, zrobic Apostille i wyslac z wnioskiem o zarejestrowanie zmiany i nazwiska do Polski.

  25. Debilismus totalis…

  26. agra77pl:
    no ale co zrobie? Nic…

  27. Ano nic ;( ale naprawde zastanowilabym sie nad naglosnieniem tej sprawy ;(

  28. od 1 marca 2015 bardzo zmieniły się przepisy w polskich usc, spróbuj sprawę załatwić ponownie

  29. Art. 106 ust. 2 „Jeżeli transkrypcji dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o transkrypcji drugiego małżonka oraz informuje go o prawie do złożenia oświadczenia w sprawie nazwiska”

  30. Marta:
    nie widze jak to niby mialoby sie do mnie stosowac? Czy jest tam paragraf o tym, ze oswiadczenie w sprawie zmiany nazwiska i akt urodzenia eks mauzonka nie jest juz wymagany?

  31. Tak jak jest napisane w tym paragrafie co powołałam, że jeżeli sama składasz wniosek to składasz też oświadczenie o swoim nazwisku, a kierownik usc tylko informuje Twojego byłego małżonka o prawie że on też może to złożyć. Z tego co słyszałam to jeżeli w usc nie ustalą jego adresu to wystąpią z wnioskiem do sądu o ustanowienie kuratora chyba. Akt urodzenia małżonka nie jest wymagany, uzupełniasz w akcie tylko takie dane jakie potrzebujesz, nawet swojego aktu urodzenia już nie potrzebujesz, bo jeżeli urodziłaś się w Polsce to kierownik usc w którym złożysz wniosek sam wystąpi do odpowiedniego usc po Twój akt urodzenia, a oświadczenie o nazwisku składasz tylko swoje. Wniosek o umiejscowienie aktu możesz teraz złożyć w każdym usc w całej Polsce nie musisz ze względu na ostatnie miejsce pobytu.

  32. serdecznie Wam współczuję. Naprawdę. Taki poziom absurdu, ze się odechciewa…

  33. […] artefaktu z czasów PRLu. O procedurze odnawiania paszportu i dlaczego nie mogę go mieć z powodu absurdalnych przepisow też już […]


Skomentuj

Kategorie

