Napisane przez: futrzak | 2 stycznia 2013

Metro (subte), Buenos i polityka

Po dlugich miesiacach ciągania sie po sądach administracja Ciudad Autónoma de Buenos Aires wreszcie przyjeła na klatę odpowiedzialnosc za metro. Sprawa o tyle zabawna, ze najpierw ciskali sie jak nie wiem co, potem wypieli dupą i trzeba bylo dlugich batalii sądowych, żeby miasto wreszcie przejeło na siebie ten obowiązek.

I co? No to, co juz prorokowalam dawno temu: zacznie sie od drastycznej podwyzki. Otóż albowiem almighty Mauricio Macri oznajmil, ze prawdziwe koszty biletu (dodajmy juz podwyzszonego o 100% jakies pare miesiecy temu) wynosza 6 peso czyli.. powinny być podwyższone o prawie 200% (z 2.5 peso na 6). Zajebiozka. Smaczku sprawie dodaje fakt, że prawnicy urzędu miasta (city lawmakers cokolwiek to znaczy dokladnie w tutejszej jurysdykcji – a dokladnie niejaka Delia Bisutti) twierdzą, iż burmistrz nie ma autoryzacji ani powodów do podwyżki bez uprzedniego wysluchania wszelkich za i przeciw (tj. publicznego hearing).

Na dodatek najstarsza linia z oryginalnymi skladami jeszcze z poczatku XX w. ma byc zamknieta na prawie 3 miesiace w celach naprawczych. No wszystko ładnie pieknie – ale to linia łączaca Microcentro czyli najwieksza dzielnice biurowcow i urzedow panstwowych z reszta miasta. Na calym swiecie robi sie to tak, ze zamyka metro na weekend i wtedy prowadzi prace. Tutaj TEZ SIE TAK DA ale burmistrz najwyrazniej chce dowalić w dupe wszystkim. Pytanie: jaki polityczny kapitał chce na tym zbic?
Ucierpią oczywiscie normalni mieszkancy, bo metro jest w zasadzie jedynym dosc szybkim i niezawodnym srodkiem transportu w capitalu…

Reklamy

Responses

  1. Z drugiej strony 6 peso to zaledwie ok. 80Euro centów. Gdzie w Europie można kupić za tyle bilet na metro? Sama pisałaś, że w Buenos zarobki są wysokie nawet dla ludzi wykonujących proste zawody, chyba więc nie będzie to dla nich duży problem.
    Co do oceny czasu możliwości remontu, to rozumiem że jesteś specjalistką w tym zakresie…

  2. @Edeq:
    Ale ludzie nie zarabiaja tutaj w euro tylko w peso. Przeliczajac peso na euro to pensja wyjdzie nizsza niz w Berlinie, Amsterdamie czy Londynie.

    Co do oceny czasu remontu to robili ja fachowcy od tychze remontow i to oni zjechali burmistrza miasta, wiec daruj sobie te prywatne wycieczki.

  3. Podwyzka z 2.5 peso na 6 troche szokuje ludzi bo przyzwyczajeni sa do chyba najtanszej komunikacji na swiecie, dojezdzajaca osobe do pracy w miesiacu wyjdzie przejazd metrem ok. 270 peso ale z dugiej strony co to dzis w AR jest 270 peso?
    najskromniejsza pizza to koszt 60 peso, ziemniaki 12 peso, woda w butelce 5L to 12-15 peso i tak mozna bez konca.Ludzie maja dobre zarobki ale doslownie wszystko potrafi z dnia na dzien byc drozsze i te wysokie zarobki ledwie starczaja na przezycie miesiaca wiec ludzie dostana po dupce z podwyzka metra.

  4. w Rzymie, jak robili remont w metro ostatnio, to trwało to od kwietnia 2011 do lutego 2012 (prawie rok). Metro zamykali codziennie o 21:00 (normalnie jest do 23:30) i podstawiali na tą samą trasę autobusy zastępcze. Dali wszyscy radę.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: